عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان

درمان عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان در یک جلسه ممکن است برای برخی از بیماران مناسب باشد. این بیماران دندان‌هایی دارند که آسیب کمی دیده‌ و عفونت به لایه‌های عمیق دندان و ریشه‌های آن نرسیده است.

در این صورت، هر دو عمل عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان را می‌توان در یک نشست انجام داد. ولی برای بعضی از بیماران، عصب کشی و پر کردن دندان همزمان ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد و باعث بروز عوارض عصب کشی دندان شود.

چرا به عصب کشی و پر کردن دندان نیاز پیدا می کنیم؟

فارغ از عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان یا انجام دادن با فاصلۀ آن، خود عمل عصب کشی برای حفظ سلامت دندان صورت می گیرد.

در عصب‌ کشی دندان پالپ آلوده و آسیب‌دیده از دندان خارج می‌شود و کانال‌ها از عفونت تمیز می‌شوند. در این روش دندانپزشک عمومی یا متخصص درمان ریشه بخش عفونی را که شامل تمام رگ‌های خونی و عصب‌های پالپ دندان است، از دندان برمی‌دارد.

این کار باعث می‌شود که میکروب‌ها و باکتری‌ها نتوانند به سایر قسمت‌های دندان نفوذ کنند و از دیگر دندان‌ها یا کانال‌های سالم ریشه حفاظت کند. پس از خارج شدن بافت عفونی باید کانال‌های ریشه کاملا عفونت‌زدایی شوند تا احتمال خراب شدن کانال‌های سالم دندان یا دیگر دندان‌ها نیز برطرف شود.

بیشتر بدانی: بهترین مارک های ایمپلنت دندان در ایران کدامند

چرا به عصب کشی و پر کردن دندان نیاز پیدا می کنیم؟

عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

این بیماران دندان‌هایی دارند که آسیب زیادی دیده‌اند و ریشه‌های آن‌ها نیاز به درمان دقیق دارند. به دلیل عفونت زیاد دندان، ممکن است عصب کشی به چندین جلسه نیاز داشته باشد.

برای این مورد متخصص عصب کشی باید از برطرف شدن کامل عفونت دندان اطمینان حاصل کند. در این حالت، متخصص عصب کشی از مواد موقت برای پر کردن دندان استفاده می‌کند تا التهاب کاهش یابد و سپس پر کردن دندان را انجام می‌دهد.

فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان

درمان ریشه دندان توسط متخصص عصب کشی کاری پیچیده و زمان بر است، زیرا دندانپزشک باید بافت عفونی دندان را خارج کرده و التهاب دندان را کاهش دهد. این کار از اولویت بالایی در درمان عصب کشی دندان برخوردار است.

فرآیند پر کردن دندان توسط متخصص درمان ریشه انجام نمی‌شود. بنابراین در طول درمان عصب کشی باید از دندانپزشک خود درباره فاصله بین عصب کشی و روکش دندان و زمان مناسب برای پر کردن دندان سؤال کنید.

عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان

آیا عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان مضر است؟

درمان ریشه و پر کردن دندان در یک نشست ممکن است برای بعضی از بیماران مشکلاتی را به دنبال داشته باشد و باعث بروز عوارض عصب کشی دندان شود.

این بیماران دندان‌هایی دارند که آسیب زیادی دیده و ریشه‌های دندان آنان نیاز به درمان دقیق دارد. به دلیل عفونت زیاد دندان، ممکن است عصب کشی به تنهایی چندین نشست زمان ببرد. زیرا متخصص عصب کشی باید از برطرف شدن کامل عفونت دندان اطمینان حاصل کند.

در این حالت، متخصص عصب کشی از مواد موقت برای پر کردن دندان استفاده می‌کند تا التهاب کاهش یابد و سپس پر کردن دندان را انجام می‌دهد. در این مدت، بیمار باید اقداماتی را برای جلوگیری از آلودگی مجدد و درد دندان انجام دهد و مانع از طولانی شدن مدت درمان شود.

به عبارتی دیگر در برخی موارد، عصب‌کشی و پرکردن هم زمان دندان در یک زمان ممکن است خطرناک باشد و باعث بروز مشکلاتی شود. این زمانی است که دندان‌پزشک متوجه شود که دندان آسیب زیادی دیده است و نیاز به درمان کانال‌های ریشه دارد.

در این حالت، باید قسمت زیادی از دندان تخلیه شود و احتمالا عصب‌کشی چندین نشست زمان ببرد. زیرا عفونت بسیار شدید است و متخصص ریشه باید مطمئن شود که تمامی بافت‌های عفونی از دندان خارج شده‌اند و دندان کاملا ضدعفونی شده است. به همین دلیل، دندان‌پزشک معمولا پرکردن دندان را به نشست دیگری موکول می‌کند.

بیشتر بدانید: مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان

جلوگیری از عفونت پالپ دندان

در این مطلب به بحث عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان پرداختیم؛ به طور کلی پالپ دندان داخلی ترین قسمت دندان است که شامل اعصاب و رگ‌های خونی است. زمانی که پالپ دندان آلوده یا ملتهب می‌شود، پالپیت یا عفونت پالپ دندان رخ می‌دهد. این عفونت می‌تواند باعث درد شدید، تورم، تب و آبسه شود. برای جلوگیری از عفونت پالپ دندان، باید به موارد زیر توجه کنید:

• بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف مواد قندی و اسیدی را کاهش دهید. این مواد می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند و پالپ را در معرض باکتری‌ها قرار دهند.
  • رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند منابع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت دندان‌ها باشند.
  • به دندانپزشک خود به صورت منظم مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند دندان‌های شما را معاینه کند و اگر نشانه‌ای از پوسیدگی یا عفونت پالپ دندان وجود داشت، آن را به موقع درمان کند.
  • اگر ورزش‌های تماسی مانند بوکس انجام می‌دهید، از محافظ دهانی برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ها استفاده کنید.

شما می توانید برای بهره مندی از انواع خدمات دندانپزشکی با کلینیک دندانپزشکی یاس تمای بگیرید.

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
وبلاگ