5/5 - (1 امتیاز)

لثه یک بافت نرم با اهمیت بسیار زیاد در دهان است که اطراف دندان‌ها را احاطه می‌کند. جراحی لثه یکی از اقداماتی است که در مواجهه با عفونت و التهاب لثه که به بروز بیماری پریودونتیت (التهاب پیرادندان) می شود، انجام می گردد.

جراحی لثه انواع مختلفی دارد که بسته به شدت مشکل و محل آن انجام می‌شود؛ روش ساده‌تر جراحی جداسازی یا برداشتن بافت لثه اضافی است که اجازه التهاب یا عفونت را می‌دهد، همچنین جراحی آپیکوتومی برای برداشتن عفونت حاد لثه اعمال می‌شود.

انواع جراحی لثه

اگر شدت عفونت لثه در شما زیاد شده باشد و نیاز به جراحی لثه داشته باشید، ممکن است یک یا چند درمان زیر در دستور کار دندانپزشک قرار بگیرد:

• جراحی کوچک کردن پاکت اطراف دندان (جراحی فلپ لثه): پاکت به فرو رفتگی بین دندان و لثه گفته می شود که در صورت التهاب یا عفونت لثه این شیار عمق پیدا کرده ومحل تجمع میکروب می شود ودندان پزشک باید آن را برش بزند تا از آلودگی پاک کند.
  • بازسازی لثه: در این نوع جراحی لثه، برشی ایجاد می شود و این بافت برش خورده برای برداشتن باکتریها و آلودگی ها کنار زده می شود. سپس پیوند استخوان، غشا یا پروتئین های تحریک کننده تولید بافت (و یا ترکیبی از هر سه) در این محل جایگذاری می شود.
  • جراحی افزایش طول تاج دندان: در این عمل، بافتی که بیش از حد رشد کرده و روی دندانها را پوشانده و باعث شده است لبخند لثه ای داشته باشید، برداشته می شود.
  • پیوند بافت نرم: در جراحی پیوند لثه، تکه ای از بافت نرم از جای دیگری از دهان برداشته می شود و به لثه پیوند میخورد تا بافتهای از دست رفته لثه را جبران کند و لثه پسروی کرده را بازسازی نماید.

بیشتر بدانید: آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

جراحی تحلیل لثه

در حال حاضر جراحی پیوند یکی از مؤثرترین گزینه های درمانی به کارگرفته شده توسط پریودنتیست شناخته می شود. در طی این جراحی، از روش پیوند برای جایگزین کردن بافت لثه ازدست‌رفته شما استفاده می‌شود.؛ بافت پیوندی معمولاً از سقف دهان بیمار یا فرد دیگری گرفته می‌شود.

هنگامی‌که بافت پیوندی لثه در موقعیت مناسب قرار گرفت، جراح شما آن را در جای خود بخیه می‌زند؛ انواع مختلفی از روش‌های پیوند لثه وجود دارد. جراح می‌تواند در تعیین اینکه کدام یک برای شرایط شما مناسب‌تر است کمک کند و خوشبختانه روش‌های امروزی پیوند لثه کم‌تهاجمی هستند.

آیا جراحی لثه دارد؟

با پیشرفت علم پزشکی و به کارگیری تجهیزات پیشرفته، درد جراحی هایی همچون لثه نیز بسیار کم شده است؛ به ویژه اگر در این جراحی از لیزر استفاده شود.

البته به طور کلی جراحی لثه همچون هر نوع عمل دیگری ممکن است بعد از انجام و از بین رفتن اثر داروی بی حسی با دردهایی موقت همراه باشد اما این درد با مسکن هایی که دندانپزشک تجویز می کند، مدیریت خواهد شد.

عوارض جراحی کردن لثه چیست؟

همچون هرگونه جراحی، عمل جراحی لثه نیز ممکن است با برخی از عوارض همراه باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

• تورم و تهوع
  • درد ملایم تا شدید و البته قابل کنترل با داروهای ضد درد
  • خون‌ریزی اندک تا متوسط از محل جراحی پس از عمل
  • تب خفیف به دلیل عفونت

البته احتمال بروز بیشتر این عوارض با مراقبت بیمار پس از عمل کاهش می‌یابد.

مراقبت های پس از جراحی لثه

پس از عمل جراحی لثه، به بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود تا التهاب رفع شود. جراحی لثه نتایج خوبی دارد اما ممکن است عوارضی مثل خون‌ریزی و درد پس از عمل رخ دهد. با این حال مراقبت مناسب پس از عمل، خطر عوارض را کاهش می‌دهد. جراحی لثه نقش مهمی در بهبودی و حفظ سلامت دهان دارد.

معمولاً پس از جراحی لثه به بیمار توصیه می‌شود که برای مدتی از فعالیت‌های زیر خودداری کند:

• تا ۴۸ ساعت پس از عمل از غذاهای سخت پرهیز و با احتیاط از مایعات تغذیه کند.
  • به مدت ۱ هفته از جویدن و سیگار کشیدن پرهیز کند.
  • به مدت ۲ هفته از ورزش‌های شدید بدنی خودداری کند.
  • تا زمانی که خون‌ریزی وجود دارد از آنتی‌بیوتیک مصرف کند.
  • اگر تورم و ناراحتی وجود دارد استراحت بیشتری داشته باشد.
  • هفته اول از خنده شدید و صحبت زیاد خودداری کند.
  • پس از جراحی لثه، برای مدتی شستشوی دهان به صورت ویژه‌ای صورت می‌گیرد تا بهبودی محل جراحی حفظ شود.
  • تا زمان کامل التیام (حدود 4-6 هفته) باید از فشار بیش از حد روی لثه‌ها خودداری کرد.

بنابراین معمولاً پس از ۱ هفته می‌توان به زندگی روزمره بازگشت، با این حال باید مراقبت نمود.

مراقبت های پس از جراحی لثه

هزینه عمل جراحی لثه

جراحی های لثه یکی از عمل‌های دندانپزشکی است که برای درمان مشکلاتی مانند التهاب لثه، ناهنجاری‌های لثه‌ای و بهبود زیبایی لثه انجام می‌شود. هزینه این جراحی بسته به نوع عمل، محل و میزان جراحی متفاوت خواهد بود.

در جراحی لثه ساده مانند برداشتن بافت اضافی، هزینه بسیار کمتر است ولی اگر محل جراحی وسیع‌تر باشد یا نیاز به جراحی بخش بزرگی از لثه باشد، هزینه به ترتیب بالاتر می‌رود.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت

نکته پایانی

در این مطلب به جراحی لثه پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد جراحی لثه بسته به حجم محل مورد نیاز برای جراحی هزینه متفاوتی دارد، درد آن چندان زیاد نیست و بیمار پس از یک تا دو هفته می تواند به زندگی عادی خود برگردد.

شما می توانید برای دریافت خدمات مرتبط با جراحی لثه با درمانگاه دندانپزشکی یاس تماس بگیرید.