جراحی لثه تحلیل رفته

تحلیل لثه چیست؟

جراحی لثه تحلیل رفته یکی از درمان‌های متداولی است که برای افرادی که با مشکلات و بیماری‌های لثه روبرو هستند، انجام می‌شود. لثه به علل مختلفی تحلیل می‌رود. این علل شامل مسواک نزدن یا مسواک زدن ناصحیح، رعایت نکردن بهداشت دهان و بیماری‌های لثه است. پس از تحلیل لثه مشکلاتی مانند آشکار شدن ریشه دندان برای فرد به وجود می‌آید.

در طی درمان و جراحی لثه، ریشه‌های آشکار شده پوشیده شده تا در برابر پوسیدگی از آ‌ن‌ها محافظت شود. همچنین حساسیت‌های دندانی فرد کم شده و لبخند آن اصلاح می‌شود. جراحی تحلیل لثه چه با هدف زیبایی و چه بهبود شرایط دندان‌ها صورت گیرد، می‌تواند مزایای زیادی برای فرد به همراه داشته باشد.

علائم تحلیل لثه چیست؟

عقب نشینی یا تحلیل رفتن لثه با علائم متفاوتی همراه است که به فراخور آسیب به لثه خود را نشان خواهند داد؛ این علائم عبارتند از:

• حساسیت دندان به مواد سرد، گرم، شیرین یا ترش
  • نمایان شدن ریشه دندان و بلند شدن دندان‌ها
  • خونریزی دندان‌ها در هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن
  • متورم، قرمزی یا التهاب لثه‌ها

برای درمان عارضه عقب نشینی یا تحلیل لثه درمان هایی متفاوت وجود دارد که یکی از آن ها جراحی لثه تحلیل رفته است. همچنین برای پیشگیری و درمان تحلیل لثه، لازم است به مراقبت از دندان‌ها اهمیت دهید و به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: بیماری پریودنتال لثه چیست؟

علائم تحلیل لثه چیست؟

جراحی لثه تحلیل رفته چگونه است؟

در مواردی که تحلیل لثه اندک است، دندانپزشک می تواند با جرمگیری و تمیز کردن عمقی آن را درمان کند؛ این کار روت پلنینگ یا تسطیح ریشه نام دارد. دندانپزشک با یک ابزار خاص سطح دندان هایی را که زیر لثه هستند و پلاک دارند می شوید و صیقل می دهد تا پلاک کمتر به آن ها بچسبد و باکتری ها جایی برای رشد نداشته باشند.

ممکن است دندانپزشک داروهای چرک خشک کن هم بدهد تا باکتری ها را از بین ببرد. اگر جرمگیری عمیق کافی نباشد و لثه و استخوان زیاد خراب شده باشند، شاید نیاز به جراحی لثه تحلیل رفته باشد.

جراحی بازسازی استخوان

دندانپزشک برای بازسازی استخوان و بافت نرم که از تحلیل لثه آسیب دیده است از جراحی لثه تحلیل رفته استفاده می کند. در این جراحی لازم است که لثه باز شده و پلاک و باکتریها از زیر آن تمیز شود.

پس از آن، موادی را که بافت را ترمیم می کنند مثل غشا، پیوند بافت یا پروتئین در آن محل قرار می گیرد. این مواد بدن را به ترمیم ناحیه آسیب دیده ترغیب می کند.

جراحی لثه تحلیل رفته چگونه است؟

پیوند بافت نرم

پیوند بافت نرم یک نوع دیگر از جراحی لثه تحلیل رفته است که در آن یک قطعه از بافت سالم از سقف دهان یا اطراف دندان برداشته شده و به لثه ای که دچار تحلیل و پسروی شده است، پیوند می خورد.

این جراحی لثه تحلیل رفته می تواند به بهبود زیبایی لبخند، کاهش حساسیت دندان، محافظت از ریشه دندان و جلوگیری از پیشرفت بیماری تحلیل لثه و پریودنتال کمک کند.

پیوند بافت نرم به چند روش مختلف انجام می شود که عبارتند از:

• پیوند بافت همبند: در این روش، یک بخش از لثه اطراف دندان برش داده و به سمت ریشه دندان کشیده می شود.
  • پیوند بافت آزاد: در این روش، یک قطعه از بافت سقف دهان به همراه پوست برداشته شده و به محل تحلیل لثه منتقل می شود.
  • پیوند بافت: در این روش، یک قطعه از بافت زیر پوست سقف دهان برداشته شده و به محل تحلیل لثه پیوند می خورد.

جرمگیری و تسطیح ریشه فلپ

یکی دیگر از موارد جراحی لثه تحلیل رفته مربوط به جرمگیری و تسطیح ریشه فلپ است؛ دندانپزشک به منظور جراحی لثه بیمار را با برش کوچکی باز می کند و باکتریها و پلاک را از زیر آن بر می دارد.

سپس این ناحیه را ضد عفونی می کند و لثه را به جای اولیه خود بر می گرداند و دوخت می زند. این کار باعث می شود که لثه دوباره به دندان چسبیده و فاصله بین دندان و لثه کمتر شود یا از بین برود.

بیشتر بدانید: علت سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان

نکته پایانی

در این مطلب در مورد جراحی لثه تحلیل رفته صحبت کردیم؛ همانطور که اشاره شد تحلیل و پس روی لثه می تواند باعث پوسیدگی ریشه دندان و از دست رفتن آن بشود. شما می توانید برای اطلاع بیشتر در مورد انواع جراحی لثه با کلینیک دندانپزشکی یاس تماس بگیرید.