مقالات آموزشی

تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان 

بسیاری از افراد با تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان مواجه می‌شوند که این مسئله برای آن‌ها ناخوشایند است. دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب به استخوان فک اقدام به درمان تحلیل لثه می کند.

بنابراین اگر دندانپزشک در معاینه دهان، دندان‌هایی را که به دلیل عقب‌نشینی لثه لق، پوسیده و یا شکسته شده‌اند ببیند، ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد که آن دندان‌ها را برای شما بکشد یا ممکن است به خدمات جراحی لثه نیاز باشد.

تحلیل لثه زمانی رخ می‌دهد که بافت لثه از سطح دندان جدا شود. در این حالت ریشه دندان آشکار می‌شود و لثه ورم می‌کند. عواملی مانند سیگار کشیدن، نداشتن بهداشت مناسب دهان و دندان، بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و حتی ژنتیک، از دلایل اصلی تحلیل رفتن لثه پس از کشیدن دندان هستند.

تحلیل لثه چیست؟

لثه یکی از بخش‌های مهم ساختار دهان انسان است که دارای یک بافت محکم و همگن بوده و نقش محافظت از ریشه و قسمت‌های زیر دندان را دارد. به همین دلیل سلامت این عضو برای نگه‌داری از دندان‌های فرد از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به آن توجه خاصی داشت.

تحلیل لثه یا همان عقب رفتگی دندان از جمله مشکلات شایع و رایج بیماری‌های دهانی است و به فرایندی گفته می‌شود که در آن تمام یا بخشی از بافت لثه دهان فرد به تدریج فرسوده و از بین می‌رود و علل مختلفی را می‌توان برای این عارضه ذکر کرد.

این بیماری شایع که گاهی علت آن برای افراد ناشناخته است در صورت بی‌توجهی و درمان نکردن مشکلات زیادی را به دنبال دارد. در اکثر موارد تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان رخ می دهد.

بیشتر بدانید: روشهای اصلاح لبخند لثه ای

تحلیل لثه چیست؟

عوارض ناشی از تحلیل رفتن لثه

تحلیل لثه به تدریج باعث عقب رفتگی و ایجاد شکافی ما بین دندان ها و خط لثه دهان فرد می گردد و در صورت بی توجهی و عدم درمان به موقع خطر عفونت دندان و ریشه آن را افزایش خواهد داد. برخی از آسیب های ناشی از تحلیل لثه عبارت است از:

  • صدمه دیدن بافت و ساختار استخوانی فک و ریشه دندان
  • افزایش ریسک پوسیدگی های دندانی و بین دندانی
  • از دست رفتن استخوان و شل شدن دندان ها
  • احساس بلندتر بودن یک دندان بیش از حد طبیعی خود

جلوگیری از تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان با ایمپلنت

یکی از راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از تحلیل لثه پس از کشیدن دندان، ایمپلنت کردن جای خالی دندان است. وقتی دندان از دست می‌رود و جای آن خالی می‌ماند، لثه و استخوان فک تحلیل می‌رود و باکتری‌ها در لثه که دندان را به استخوان متصل می‌کنند، نفوذ می‌کنند.

به همین دلیل، بهتر است که بر اساس تشخیص دندانپزشک، سریعاً یک گزینه مناسب برای ایمپلنت کردن دندان‌های از دست رفته را انتخاب کنیم.

جلوگیری از تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان با ایمپلنت

چه زمانی باید از پروتز دندان استفاده کرد؟

پروتز یا دندان مصنوعی فقط می‌تواند بخشی از فشار به لثه را کاهش دهد و قادر نیست نقش مؤثری در پیشگیری از تحلیل استخوان و بافت لثه داشته باشد؛ به همین دلیل دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند که بهتر است برای جلوگیری از تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان از روش ایمپلنت استفاده کنید.

این روش درمانی علاوه بر بهبود ظاهر لبخند، موجب بازسازی و ترمیم لثه‌ها می‌شود و به عنوان یک روش درمانی غیر تهاجمی عمل می‌کند. البته در شرایطی که استخوان لثه برای ایمپلنت از بین رفته باشد، باید از پیوند استخوان برای ترمیم استخوان آسیب دیده و از دست رفته استفاده کرد.

ارتودنسی و جلوگیری از تحلیل رفتن لثه

در کنار مواردی که برای تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان گفته شد باید به این نکته نیز اشاره کنیم که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در تحلیل استخوان لثه، نامرتبی و به هم ریختگی دندان‌ها و یا فشردگی آنها به یکدیگر است و باید با استفاده از روش ارتودنسی، دندان‌ها را در جای مناسب خود قرار داد تا از تحلیل بیشتر آن جلوگیری کرد. این روش باعث می‌شود که دندان‌های کج و نامرتب در محل مناسب خود برود و علاوه بر زیبایی، جویدن غذا نیز برای فرد آسان‌تر شود.

در حقیقت عقب و جلو رفتگی دندان‌ها سبب می‌شود که بافت لثه در طول دندان‌ها منظم نباشد و به سمت مخالف کشیده شود. همچنین انباشت جرم بیشتر به دلیل نامرتبی دندان‌ها از دیگر مسائلی است که روند تحلیل لثه را سرعت می‌بخشد.

البته باید در درمان ارتودنسی به این نکته اهمیت داد که روند دوره درمان باید به صورت تدریجی و نرمال باشد و بدن فرد از توانایی لازم برای تطبیق با حرکت دندان‌ها داشته باشد.

بیشتر بدانید: بیماری پریودنتال لثه چیست؟

ارتودنسی و جلوگیری از تحلیل رفتن لثه

نکته پایانی

در این مطلب به تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد خالی بودن جای دندان باعث تجمع باکتری ها و در نتیجه تحلیل رفتن لثه خواهد شد.

بهترین کار برای پیشگیری از تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان استفاده از دندان های مصنوعی به ویژه ایمپلنت است. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی یاس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *