مقالات آموزشی

بیماری پریودنتال لثه چیست؟

بیماری پریودنتال لثه شدت و سطح مختلفی دارد و در صورت عدم درمان منجر به لق شدن و از دست دادن دندان‌ها می‌شود. برخی از علائم این بیماری عبارتند از: خونریزی، متورم، قرمزی، درد و حساسیت لثه، پس رفت لثه، فاصله‌گیری دندان‌ها، بوی بد دهان و آبسه لثه.

علت اصلی این بیماری تجمع باکتری‌های ناشی از پلاک و جرم دندان در دهان است. بیماری پریودنتال لثه باعث آسیب به بافت‌ها و استخوان‌های اطراف دندان می‌شود.

برای درمان بیماری پریودنتال لثه لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید تا پلاک‌ها و جرم‌های دندان را پاک کند و در صورت لزوم روش‌های دیگری مانند جراحی، درمان دارویی و درمان لیزری را انجام دهد. همچنین برای پیشگیری از این بیماری، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و از مصرف دخانیات، تنباکو و الکل خودداری کنید.

علت بیماری پریودنتال لثه چیست؟

پلاک لایه‌ای نازک که روی دندان‌ها جمع می‌شود و پر از باکتری است، این لایه باعث ایجاد بیماری پریودنتال می‌شود. باکتری‌های بد روزانه روی دندان‌ها و اطراف لثه‌ها بسته می شوند و اگر بهداشت دهان و دندان نادیده گرفته شود و باکتری‌ها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دندان‌ها و دهان پاک نشوند، لثه‌ها التهاب می‌گیرند.

اگر التهاب لثه درمان نشود، به مرور زمان خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن اتفاق می‌افتد و سبب شروع بیماری پریودنتال می‌شود.

بیشتر بدانید: عفونت دندان چیست؟ علت و علائم + بهترین روش درمان

علت بیماری پریودنتال لثه چیست؟

علائم پریودنتال لثه

بیشترین علائم بیماری پریودنتال لثه عبارتند از:

  1. خونریزی لثه، مخصوصاً هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  2. تورم، قرمزی، درد و حساسیت لثه
  3. پس رفت لثه، یعنی لثه از دندان‌ها جدا شده و طول دندان‌ها بیشتر به نظر می‌رسد
  4. فاصله‌گیری دندان‌ها، یعنی دندان‌ها از هم دور شده و فضای بین آنها بیشتر می‌شود
  5. بوی بد دهان، که نشانه عفونت باکتریایی در دهان است
  6. آبسه لثه، یعنی تشکیل پوسته یا پوسیدگی در لثه که ممکن است مایع چرکی داخل آن باشد

اگر شما هر یک از این علائم را دارید، بهتر است سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید تا بیماری پریودنتال لثه را تشخیص و درمان کند. درمان این بیماری ممکن است شامل جرم‌گیری دندان، جراحی لثه، درمان دارویی و درمان لیزری باشد. برای پیشگیری از این بیماری، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و از مصرف دخانیات، تنباکو و الکل خودداری کنید.

عوامل تشدید پریودنتال لثه

به طور کلی عوامل همچون دخانیات، وراثت، دیابت، استرس و… می توانند سبب تشدید در بیماری پریودنتال لثه شوند؛ در زیر بیشتر به آن ها پرداخته ایم:

  1. وراثت و ژنتیک: برخی افراد به دلیل ژن‌های خاصی که دارند، بیشتر از دیگران مستعد بیماری پریودنتال هستند. اما با رعایت بهداشت دندان و لثه می‌توانند از این بیماری پیشگیری کنند.
  2. دیابت: افراد دیابتی دچار نوسانات قند خون می‌شوند که باعث می‌شود باکتری‌ها راحت‌تر در دهان رشد کنند. همچنین برخی از درمان‌های سرطانی یا ایدزی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند و خطر بیماری پریودنتال را افزایش دهند.
  3. استرس: استرس باعث می‌شود بدن کمتر بتواند با عفونت‌ها مقابله کند و در نتیجه بیماری پریودنتال شدیدتر می‌شود.
  4. مصرف برخی داروها: برخی از داروهای فشار خون، افسردگی، ضد التهاب و ضد تشنج می‌توانند باعث کاهش ترشح آب دهان شوند و در نتیجه محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد کنند.
  5. هورمون‌های نامنظم: بلوغ، حاملگی و یائسگی باعث تغییر در سطح هورمون‌ها می‌شوند که می‌تواند تاثیر منفی بر روی سلامت دندان و لثه داشته باشد.
  6. استعمال دخانیات: سیگار کشیدن و تنباکو خوردن باعث آسیب رسیدن به بافت‌های دندان و لثه می‌شود و خطر بیماری پریودنتال را بالا می‌برد.

علائم پریودنتال لثه

پریودنتال مزمن

پریودنتیتال مزمن یک بیماری پیشرفته است که بافت‌های حمایت کننده دندان (لثه و استخوان) را تخریب می‌کند. این بیماری با افزایش سن رخ می دهد.

وقتی پریودنتیتال مزمن اتفاق می‌افتد، دندان‌ها از لثه دور می‌شوند و فضاهایی به نام پاکت پریودنتال یا پاکت لثه در بین آن‌ها ایجاد می‌شوند که پلاک‌ها در آن‌ها جمع می‌شوند. در نهایت، لیگمان و استخوان دور دندان خراب می‌شوند و دندان‌ها شل می‌شوند.

پریودنتال تهاجمی

اگرچه شیوع این بیماری کمتر از پریودنتیت (پیوره) مزمن است، اما اگر به موقع تشخیص و درمان نشود می‌تواند سبب از بین رفتن دندان‌ها به زودی شود. این بیماری نیز مانند بسیاری از بیماری‌ها دارای تمایلات نژادی و جنسیتی است، به این معنی که بیشتر در مردان و افراد سیاه پوست رخ می‌دهد تا زنان و افراد سفید پوست.

پریودنتیت (پیوره) مهاجم یک بیماری است که باعث آسیب سریع به بافت‌ها و استخوان‌های دور دندان می‌شود. این نام از سرعت تخریب آن نشات می‌گیرد. این بیماری معمولا در افرادی که سن کم و سلامتی خوب دارند رخ می‌دهد، اما ممکن است در سنین بالاتر هم دیده شود.

بیشتر بدانید: عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان 

درمان پریودنتال لثه

درمان پریودنتال لثه

برای درمان بیماری پریودنتال لثه مراحلی لازم است؛ نخستین مرحله تمیز کردن دندان‌ها از رسوبات پلاک دندانی و توکسین‌های باکتریایی با روش Scaling and Root Planning یا جرم گیری عمقی دندان ‌ها است. پس از آن بررسی وضعیت بافت لثه و تعیین برنامه‌ای برای چک آپ و جرم گیری منظم دندان‌ها صورت می گیرد.

در مواردی نیاز ترمیم و بازسازی بافت‌های نرم و سخت و جایگزینی دندان‌های از دست رفته با ایمپلنت‌های دندانی لازم است که توسط یک پریودنتیست (متخصص جراحی لثه) صورت می گیرد.

پس از درمان پریودنتال لثه تغییر عادات ضروری است و باید رعایت بهداشت دندان و ترک سیگار برای جلوگیری از تشکیل پلاک دندان، که عامل پریودنتال هستند صورت بگیرد. شما می توانید برای دریافت انواع درمان های لثه با درمانگاه دندانپزشکی یاس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *