مقالات آموزشی

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

عفونت دندان نه یکباره بلکه به مرور رخ می دهد؛ این عارضه با آسیب دیدن تاج دندان شروع می شود و به مرور زمان به لثه می رسد. درمان عفونت دندان برحسب پیشرفت پوسیدگی بوده و ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان نیاز باشد.

اگر عفونت را نادیده بگیرید، ممکن است کار به ریشه و عصب دندان نیز برسد. نفوذ باکتری ها به ریشه دندان و عصب آن سبب عفونت دندان می شود؛ این اتفاق ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان یا سایر عوامل افتاده باشد. برخی به دنبال بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان هستند اما در واقع بیش از هر چیز باید به درمان این عارضه اقدام کرد.

علت عفونت دندان

احتمالاً برای شما این سؤال پیش آمده که چرا عفونت دندان رخ می دهد؟ دلایل این موضوع متفاوت است از عدم رعایت بهداشت گرفته تا وضعیت یک دندان یا حتی عوامل غیردهانی؛ این موارد را می توان در مورد علت عفونت دندان در نظر گرفت:

  1. عدم درمان دندان پوسیده: اگر به وضعیت یک دندان پوسیده رسیدگی نکنید، احتمال بروز عفونت بسیار زیاد است.
  2. کانال ریشه: درمان های کانال ریشه دندان که از قبل انجام شده می تواند دگیر دلیل ایجاد عفونت در دندان باشد.
  3. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  4. مصرف دارویی خاص: برخی فرآیندهای درمانی یا مصرف برخی داروهای خاص ممکن است در دراز مدت منجر به عفونت در دندان منجر شود.
  5. رژیم غذایی نامناسب: یک رژیم غذایی نامناسب به همراه قند بالا و مصرف بیش از حد نوشابه و نوشیدنی های شیرین در دراز مدت عفونت دندان را رقم می زند.

با بروز عفونت و مراجعه به دندانپزشک، درمان های لازم از جمله آنتی بیوتیک برای عفونت دندان به کار گرفته خواهد شد.

بیشتر بدانید: بیلداپ یا بازسازی دندان و تفاوت آن با روکش دندان

علت عفونت دندان

درمان های پزشکی برای عفونت در دندان

عفونت دندان ممکن است بسته به مکان عفونت، پیشرفت یا عدم پیشرفت آن، وضعیت سلامتی فرد و … به روش های مختلفی درمان شود.

اگر عفونت به داخل دندان ها راه یابد علاج کار نه آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بلکه مراجعه به دندانپزشک است. پس از  آن دندانپزشک باید دندان را عصب کشی یا روت کانال کند. البته پس از این کار یا حتی قبل از آن آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز خواهد شد.

کدام آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان استفاده می شوند؟

کدام آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان استفاده می شوند؟

بسته به اینکه چه نوع باکتری‌هایی عفونت را ایجاد کرده آنتی بیوتیک برای عفونت دندان تجویز می شوند. معمولاً آنتی بیوتیک‌هایی از کلاس پنی سیلین، مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین، برای درمان عفونت دندان استفاده می‌شوند.

در زیر به برخی از بهترین آنتی بیوتیک هایی که دندانپزشک برای شما تجویز می کند پرداخته ایم:

  1. تتراسایکلین: یکی از موارد بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان تتراسایکلین نام دارد. این آنتی بیوتیک از بهترین داروها برای عفونت لثه است. تتراسایکلین باکتری‌ها را می‌کشد و جلوی کلاژناز، پروتئینی که عامل تجزیه استخوان و بافت همبند است را می‌گیرد
  2. آزیترومایسین: آزیترومایسین آنتی بیوتیکی است که در جلوگیری از رشد باکتری‌های عامل پریودنتیت شناخته شده است. در درمان بیماران سیگاری که التهاب لثه دارند مؤثر است.
  3. آموکسی سیلین: این آنتی بیوتیک به خودی خود باکتری‌ها را از بین نمی‌برد. در عوض، میکروارگانیسم‌ها را از ساختن دیواره‌ها در اطراف خود باز می‌دارد. به این ترتیب باکتری‌ها تکثیر نمی‌شوند و می‌میرند.
  4. کلیندامایسین: کلیندامایسین آنتی بیوتیکی است که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی خطرناک استفاده می‌شود. این آنتی بیوتیک رشد باکتری را سخت می‌کند و باعث نابودی آن می‌شود.
  5. آنتی بیوتیک موضعی: آنتی بیوتیک‌های موضعی، با کاهش تعداد قرص‌هایی که باید مصرف کنید و کاهش شدت عوارض جانبی، در زمان و هزینه شما صرفه جویی می‌کنند. این دارو تحت تشخیص دندانپزشک تجویز می‌شود.
  6. سیپروفلوکساسین: این آنتی بیوتیک نیز جزو بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه به حساب می‌آید.

علاوه بر این موارد دندانپزشک ممکن است برای شما پنیسیلین نیز تجویز کند. اگر شما به پنی سیلین آلرژی دارید، دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌های دیگری مانند کلیندامایسین یا آزیترومایسین تجویز کند.

بیشتر بدانید: علائم عفونت دندان پس از کشیدن

مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان حدود یک هفته است. شما باید آنتی بیوتیک را به طور کامل و طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید، حتی اگر علائم شما بهبود یافته باشد. در غیر این صورت، ممکن است عفونت دوباره شروع شود.

آنتی بیوتیک‌ها ممکن است عوارض جانبی مانند خارش، تهوع یا اسهال داشته باشند. اگر شما از این عوارض رنج می‌برید، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

توصیه ما به شما این است که از مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان خودداری کرده و هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت عفونت دندان مشخص شده و برطرف شود. ممکن است شما نیاز به تخلیه پوسیدگی از ریشه کانال یا پالپ دندان داشته باشید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی یاس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *