علت سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان

سفید شدن لثه یکی از مشکلاتی است که شاید پس از کشیدن دندان با آن مواجه شوید. علت سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان می تواند به دلیل نظیر لخته خون و بافت مرده به وجود آید.

سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان باید ظرف چند روز از بین برود و اگر طول کشید باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. در ادامه بیشتر به این مشکل پرداخته ایم.

علت سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان چیست؟

سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان ممکن است به چند دلیل رخ دهد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • تشکیل لخته خون: پس از کشیدن دندان، لخته خونی در محل زخم ایجاد می‌شود که می‌تواند لایه‌ای سفید رنگ روی لثه بسازد. این لایه سفید زخم را محافظت می‌کند و بهبودی را تسریع می‌کند. این حالت طبیعی است و پس از چند روز باید از بین برود.
  • تجمع بافت مرده: گاهی اوقات بافت مرده یا پلاک می‌تواند روی لثه جمع شدن و آن را سفید کند. این حالت با رعایت بهداشت دهان و دندان رفع می شود.
  • ایجاد عفونت: در برخی موارد، سفید شدن لثه می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد. عفونت می‌تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت، ورود باکتری‌ها یا عوامل بیماری‌زا ایجاد شود. این حالت نیاز به درمان دارد و ممکن است باعث درد، خونریزی، تورم یا بوی بد دهان شود.

اگر سفید شدن لثه شما بیش از چند روز ادامه داشته باشد یا علائم دیگری داشته باشید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید؟ کدام بهتر است

چگونه از سفید شدن بافت لثه جلوگیری کنیم؟

تجمع بافت مرده در لثه

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان ممکن است به دلیل ایجاد لخته خون، انباشت بافت مرده یا پوسته یا کم شدن التهاب و تورم اتفاق بیفتد.

بنابراین سفید شدن لثه بخشی از فرآیند بهبودی طبیعی است، البته باید محل دندان کشیده شده را برای هر گونه علائم عفونت، مانند درد یا تورم زیاد تحت نظر داشته باشید و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان بخشی از فرآیند بهبودی طبیعی است، البته باید محل دندان کشیده شده را برای هر گونه علائم عفونت، مانند درد یا تورم زیاد تحت نظر داشته باشید و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عفونت لثه پس از کشیدن دندان

عفونت لثه پس از کشیدن دندان

عفونت دندان می‌تواند بر اثر عوامل گوناگونی ایجاد شود. برای تشخیص عفونت دندان باید به نشانه‌ها و علائم آن توجه کرد. چون دندان‌ها از عصب‌های زیادی احاطه شده‌اند، هرگونه ورود باکتری و ویروس می‌تواند مشکلات متعددی را به وجود آورده و عفونت را ایجاد کند.

برخی از نشانه‌های مهم عفونت دندان که نیازمند مراجعه فوری به پزشک هستند عبارتند از:

  1. دردهای شدید و متناوب که با مسکن کم نمی‌شوند.
  2. تغییر رنگ دندان به سمت تیره‌تر نسبت به دندان‌های اطراف ورم و التهاب زیاد در صورت، لثه، فک و نزدیک دندان
  3. بوی بد از دهان که نشانه مهمی از عفونت دندان است.
  4. درد زیاد در دندان هنگام باز و بسته کردن یا حرکت دادن دهان
  5. تب، تعریق و لرزش بدن سردرد و تهوع

اینها از مهمترین نشانه‌های عفونت دندان هستند که باید توسط همه از کودک تا بزرگسال جدی گرفته شوند.

سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان بخشی از فرآیند بهبودی طبیعی است، البته باید محل دندان کشیده شده را برای هر گونه علائم عفونت، مانند درد یا تورم زیاد تحت نظر داشته باشید و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چگونه از سفید شدن بافت لثه جلوگیری کنیم؟

جای خالی دندان کشیده شده پس از گذشت چند هفته کامل بسته می شود؛ برای اینکه در این مدت مشکلی برای جای دندان کشیده شده پیش نیاید باید بهداشت دهان و دندان رعایت شود. برای این کار پس از هر وعده غذایی و مطابق دستور دندانپزشک جای دندان کشیده شده را تمیز کنید.

حساسیت محل دندان کشیده شده نیز پس از گذشت چند روز کاهش می یابد. چنانچه سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان فروکش نکرد و افزایش یافت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: درمان بی دندانی کامل با ایمپلنت دندان

چگونه از سفید شدن بافت لثه جلوگیری کنیم؟

سایر دلایل سفید شدن لثه و دهان

جدای از مواردی که برای سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان گفته شد، عوامل دیگری نیز در سفید شدن دهان دخیل هستند و تنها سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان رخ نمی دهد.

برخی از دلایل دیگری که باعث سفیدی لثه و دهان می شود عبارتند از:

  1. آفت دهانی
  2. برفک
  3. عفونت
  4. ریسک مبتلا شدن به سرطان دهان

به طور کلی وجود میزان کمی سفیدی در جای دندان کشیده شده می‌تواند طبیعی باشد، اما اگر این علائم بیش از ۳ تا ۴ روز ادامه پیدا کند حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. شما می توانید برای اطلاع بیشتر با درمانگاه دندانپزشکی یاس تماس بگیرید.

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
وبلاگ