پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید؟ کدام بهتر است

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود به پر کردن دندان نیاز دارند و در این بین برایشان سؤال پیش می آید که بین روش های پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید کدام بهتر است؟

به لطف پیشرفت در فناوری، بسیاری از بیماران اکنون به جای پرکردن های سنتی نقره ساخته شده از آمالگام، پرکننده های کامپوزیت سفید را انتخاب می کنند. در واقع، در دندانپزشکی خصوصی، پرکردن سفید انتخاب پیش‌فرض است و پرکردن آمالگام تنها زمانی استفاده می‌شود که قرار دادن پرکننده سفید امکان‌پذیر نباشد.

با این حال نمی توان منکر ویژگی های مثبت آمالگام شد؛ در ادامه بیشتر به پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید و اینکه کدام یک بهتر هستند پرداخته ایم.

پر کردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید؟ کدام قوی تر است؟

آیا پرکننده‌های آمالگام یا مواد سیاه قوی‌تر از پرکننده‌های سفید یا همرنگ دندان هستند؟ اگرچه زمانی پرکننده‌های سفید به سختی کمتر شهرت داشتند، این فناوری در دهه گذشته به سرعت پیشرفت کرده است و اکنون پرکننده‌های سفید بسیار قوی‌تر شده‌اند.

بنابراین ماده سفید به طور فزاینده ای اولین انتخاب برای افرادی است که نیاز به پر کردن دندان های خود دارند.

بیشتر بدانید: درمان بی دندانی کامل با ایمپلنت دندان

پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید؛ آیا کامپوزیت بهتر از آملگام است؟

پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید؛ آیا کامپوزیت بهتر از آملگام است؟

دیگر نکته ای در مورد پر کردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید مورد سؤال قرار می گیرد این است که آیا باید می توان مواد سیاه را با سفید جایگزین کرد؟

این موضوع به وضعیت دندان فرد و نظر دندانپزشک بستگی دارد. بسیاری از مردم تصمیم می گیرند تا زمانی که پرکننده آمالگام آنها نیاز به تعویض داشته باشد صبر کنند، در حالی که برخی دیگر تصمیم می گیرند که فوراً آنها را جایگزین کنند.

دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند ابتدا آمالگام های آسیب دیده را جایگزین کنید.

پر کننده آمالگام چیست؟

اما برای رسیدن به جواب دقیق تر در مورد اینکه کدام روش پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید بهتر است، بد نیست نگاهی نیز به پر کردن دندان با آمالگام داشته باشیم.

دندانپزشکان از پر کردن آمالگام برای پرکردن حفره های دندان استفاده می کنند. پرکننده‌های آمالگام به دلیل رنگشان به عنوان پرکننده‌های نقره نیز شناخته می‌شوند، اما در واقع عمدتاً (50٪) از جیوه عنصری همراه با مخلوطی از فلزات پودری از جمله نقره، قلع و مس ساخته می‌شوند.

مزایای آمالگام چیست؟

مزایای آمالگام چیست؟

اگر بخواهیم مزایای آمالگام یا همان مواد سیاه پر کردن دندان را بدانیم، به موارد زیر می رسیم:

  • بسیار قوی و ماندگار: به راحتی نمی‌شکنند و جدا نمی‌شوند و پس از استفاده، می‌توانند به آرامی برای حدود 10 تا 15 سال دوام بیاورند. آنها به راحتی کانتور حفره شما را می گیرند و سخت شده و با آن ذوب می شوند.
  • مفید در پوسیدگی شدید دندان: قابل استفاده در بیماران با پوسیدگی گسترده یا پوسیدگی چند دندانی، همچنین برای افرادی که در معرض خطر بالای پوسیدگی هستند، پر کردن آمالگام مقرون به صرفه و راحت تر است.
  • قابل استفاده در مناطق مرطوب: رطوبت بر خلاف پرکننده های کامپوزیت مانعی در چسبندگی پرکننده های آمالگام نیست. آنها را می توان به راحتی در مناطقی که رطوبت اجتناب ناپذیر است استفاده کرد.
  • مقرون به صرفه بودن: هزینه پر کردن آمالگام در مقایسه با پرکننده های کامپوزیت کمتر است. این باعث می شود آنها مقرون به صرفه تر باشند.
  • مفید برای دندان‌های عقب: دندان‌های پشت دندان شما، یعنی دندان‌های آسیاب باید در برابر نیروی بیشتر گاز گرفتن و جویدن مقاومت کنند. بنابراین مواد پرکننده دندان های عقب باید بسیار محکم باشد.

بنابراین نگاهی به این ویژگی ها ما را به این نتیجه می رساند که اگر دندان های شما بسیار پوسیده و این پوسیدگی در دندان های ردیف عقب است، بین پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید، آمالگام یا ماده سیاه بهتر است.

معایب پر کردن دندان با ماده سیاه

بیشترین باور منفی در مورد پر کردن دندان با ماده سیاه به وجود جیوه در ترکیب آن باز می گردد. البته دندان پزشکان و مطالعات علمی خطراتی جدی را در مورد پر کردن دندان با آمالگام اثبات نکرده است.

اما شاید چیزی که باعث شود شما در مورد پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید؟ ماده سیاه را ترجیح ندهید، تأثیر آن بر رنگ دندان شما است.

مزایای پرکردن دندان با ماده سفید

در مورد پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید باید گفت که پر کردن دندان با مواد سفید دارای مزایایی است که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

  • پرکردگی سفید را می توان با رنگ دندان اطراف شما مطابقت داد.
  • پرکردگی های سفید همان خطرات بالقوه محیطی یا سلامتی ناشی از جیوه موجود در پرکننده های آمالگام را ندارند.
  • برخی از افراد در هنگام استفاده از پرکننده های کامپوزیت سفید احساس ناراحتی و حساسیت کمتری پس از درمان می کنند.
  • پر کردن آمالگام اغلب می تواند پوسیدگی بیشتر دندان را از اشعه ایکس پنهان کند. پرکننده های سفید این مشکل را ندارند.
  • دندان هایی با پرکردگی سفید کمتر در معرض ترک خوردن هستند. برای اینکه پرکننده آمالگام در جای خود بماند، پایه پرکننده باید پهن‌تر از گردن باشد، بنابراین ممکن است لازم باشد برخی از دندان‌های سالم کشیده شوند و دندان باقی‌مانده ضعیف شود.

معایب پرکردن دندان با ماده سفید

اگر برای انتخاب و پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید بر سر دو راهی مانده اید، بد نیست معایب ماده سفید را هم بدانید تا به تصمیم گیری بهتری برسید. اگرچه اکثر بیماران ترجیح می دهند پرکننده های سفید رنگ را انتخاب کنند، اما معایبی نیز وجود دارد:

  • پرکننده های سفید رنگ گرانتر از پرکننده های آمالگام هستند.
  • پر کردن حفره ها با پرکردن های سفید روشی پیچیده تر از پر کردن آمالگام است.
  • پرکردگی های سفید کمی بیشتر از پر کردن آمالگام طول می کشد زیرا قبل از اعمال مخلوط کامپوزیت، ناحیه باید کاملاً خشک شود.

چرا افراد پرکردن دندان با مواد سفید را ترجیح می دهند؟

چرا افراد پرکردن دندان با مواد سفید را ترجیح می دهند؟

پر کردن های سفید کامپوزیت به دندانپزشکان اجازه می دهد تا ساختار طبیعی دندان را بیشتر حفظ کنند. این به آن دلیل است که مواد کامپوزیت از نظر شیمیایی مانند یک چسب به سطح دندان می چسبند. این فرآیند نسبت به پرکردن آمالگام نقره ای سنتی کمی بیشتر طول می کشد، اما بیماران می توانند بخش طبیعی بیشتری از دندان ها را حفظ کنند.

اگر هنوز در مورد پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید بر سر دوراهی مانده اید، شاید ادامه این متن به شما کمک کند.

آیا پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است؟

به سؤال اول بازگردیم؛ پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید؟ کدام بهتر است؟ امروزه مواد پرکننده کامپوزیت یا سفید از مواد پلیمری رزینی فوق العاده قوی و بادوام ساخته شده اند و ساختار آنها اغلب با سرامیک های شیشه ای هیبریدی نانو تقویت می شود که مقاومت به سایش و فشار مواد را افزایش می دهد.

آماده سازی دندان برای پرکردن سفید نیز بسیار به نسبت ماده سیاه با دقت بیشتر پیش می رود، بنابراین وقتی پوسیدگی دندان برداشته می شود به این معنی است که ساختار دندان بیشتری ثابت می ماند و بنابراین دندان قوی تر و بادوام تری خواهید داشت.

بیشتر بدانید: مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان

نکته پایانی

در این مطلب به پرکردن دندان با مواد سیاه یا مواد سفید و مزایا و معایب مواد سفید پرداختیم؛ اگر شما سؤالی در مورد پر کردن دندان با مواد یا سیاه دارید و می خواهید دندان خود را ویزیت کنید می توانید با درمانگاه دندانپزشکی یاس تماس بگیرید.

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
وبلاگ